Parlem amb

Tornar a portada

“També és fracàs escolar quan un alumne ho aprova tot, però no gaudeix, llegint, ni un cop”

Sadurní Tudela, Conxita Tarruell i Jordi Parés

grup d'animació a la lectura

Abril és el mes del llibre i la lectura. Al voltant de Sant Jordi, apareixen nous títols, es fan activitats i tallers, s’organitzen presentacions… Però el goig de llegir no es desperta només en un dia. Per això, docents de l’Escola Pia de Catalunya treballen tot el curs per encomanar als nois i noies i joves de les escoles la seva passió per la lectura. Són el Grup d’Animació a la Lectura, i la seva tarja de presentació inclou projectes com els Exploradors de llibres o Maletes viatgeres. Parlem amb tres dels seus membres: Sadurní Tudela (coordinador del grup), Conxita Tarruell (EP Sabadell) i Jordi Parés (EP Balmes).

Quan i com va néixer, el Grup d’Animació a la Lectura?
Sadurní Tudela: Va néixer en resposta a la pregunta: què ens hi juguem en el fet  que els nois llegeixin de forma abundant per gust i de qualitat, o no? Jo anava a escoles i plantejava aquesta pregunta. Ens hi juguem molt! Per citar només dues coses: vocabulari i models mentals per enfrontar-se a la vida. A principis dels 80, vam començar a l’escola del Carrer Ample una iniciativa similar a les que el grup porta ara, i l’any 94, per Nadal, es va publicar un full recomanant 10 llibres per cada edat, de 3 a 16 anys. Se’n van arribar a proposar 25.000, perquè a més de a les escoles dels escolapis, es va adreçar també als salesians i a altres centres… Però l’any 94 i fins el 2003 vaig viure a Mèxic i el projecte va quedar més adormit.

Conxita Tarruell: El 2005 es va crear un grup de feina, amb quatre companys. I l’any 2006-2007 es van crear els projectes Les maletes viatgeres (per Infantil) i Exploradors de llibres (Primària i Secundària).

Aquests són dos èxits reconeguts: en què consisteixen, aquests projectes?
CT:
Les Maletes viatgeres impliquen als alumnes de p3 a p5. A cada classe, tenen una maleta plena de llibres. Cada setmana, un nen se l’emporta a casa. Amb els pares, llegeixen i comenten els llibres. A més, a la maleta hi ha una llibreta, on escriuen com ha anat l’experiència o comentaris que ens vulguin fer arribar. Cada maleta té de 5 a 7 llibres. És un projecte que implica les famílies, que busca que els pares, mares i nens en parlin. No volem que cap llibre fracassi, per això recollim els comentaris i cada curs, fem alguns canvis a la maleta. Al grup, estem al dia de les novetats editorials, llegim els llibres i els comentem. Cada inici de curs es posen 54 llibres en català de viatge! A la maleta, els pares també troben el decàleg de com crear un lector, amb alguns consells.

Jordi Parés: El projecte  Exploradors és una continuació del projecte per als alumnes quan passen a Primària i ESO. S’elimina el concepte de maleta. Els llibres, en castellà i en català, es deixen a classe i se’ls reparteixen. Se’ls van emportant. Els pares ja no intervenen. A les aules hi ha una graella on es recull el calendari però també les opinions. Són 4 llibres. Els valoren d’un a quatre. Ells s’autogestionen. En els dels primers cursos, els tutors hi intervenen més. Ells mateixos es recomanen els llibres i se n’encomanen el gust. Les actituds s’encomanen. Aquesta activitat és lliure. Ni premia ni castiga. No s’obtenen beneficis ni perjudica. Demanem l’opinió dels lectors. Si no enganxa el llibre, el canviem.

Què busqueu amb aquests  projectes?
ST: Ens interessa captar lectors. Què és per a nosaltres un èxit? Aquell llibre que agrada als nens i a nosaltres. Per mi, el fracàs escolar és quan un alumne ho aprova tot però no gaudeix, llegint, ni un cop, com a mínim.

JP:  No busquem el lector selecte, sinó arribar a tothom! Volem enganxar aquells que llegeixen però també els que no. Cal trencar el tòpic que llegir és un pal o una obligació. Què oferim? Una experiència positiva sobre la lectura. Passar un bon moment amb llibres. La contrapart positiva: millorar la competència lectora o escriptora. I si a més pots associar l’aprenentatge de l’ortografia a llegir… quina millor manera?

CT: Cal implicar els pares. Si aquests veuen que el fill o la filla estan contents, que han trobat un camí per connectar… treuen el temps d’on sigui!

Quins han estat els èxits d’aquests anys? Els llibres més demanats, més ben valorats…
Tots:
L’Anna Frank en il·lustracions, Jim Botó i Lucas el maquinista, No, no i no, Les bruixes i La invenció de l’Hugo Cabret.

Qui hi participa?
ST: Hi participen 13 escoles -Balmes, Sant Antoni, Sarrià, Caldes, Granollers, Igualada, Moià, Olot, Sabadell, Tàrrega, Terrassa, Vilanova, Luz Casanova-. Però és un projecte obert a tothom. Estem en tracte amb altres escoles que han mostrat interès. El curs 2009-2010 vam tenir 2.811 maletaires i 1711 exploradors.

Quines altres iniciatives teniu en marxa al Grup?
CT: També tenim un bloc: http://elgoigdellegir.blogspot.com/ Expliquem les activitats que fem, però també publiquem articles que donen suport a aquesta tasca… Hem creat un espai per tal que pares i mares i nens facin comentaris. Recomanem llibres per Sant Jordi -ja estan publicades les noves recomanacions!-, Nadal i estiu per a tots els cursos, fem xerrades a classes i AMPAs…

JP: Animem a tots aquells que estimin la lectura, la literatura infantil i juvenil, i que estimin fer lectors, que s’hi apuntin! Com més serem, millor! Ens reunim els dijous, cada 15 dies, a la tarda, per parlar de novetats que es van publicant, comentar els llibres que llegim… Com més serem, més enriquirem el debat i més iniciatives portarem a terme.

Tots reconeixem que és important que els nens llegeixen des d’aviat; però… per què?
ST:
El vincle afectiu entre el nen i el llibre neix des de la infància. La gent recorda amb el temps si el tenien llegint a la falda de la mare. Les imatges mentals sobre el llibre poden ser dues: llibre igual a avorrit i a treball, o llibre igual a interessant, divertit, a casa. La primera dóna lloc a un no lector i la segona a un lector. També és fracàs escolar quan un alumne ho aprova tot però no gaudeix, llegint, ni un cop.

JP: Malgrat que tothom diu que llegir és imprescindible sembla que ningú no arranca a fer-ho. Llegir no perjudica la salut! Ho diu l’informe PISA o la Irene Rigau, la nova consellera, que ha dit que l’excel·lència passa per fomentar la lectura.

Només pots fer estimar els llibres si tu els estimes. Recordeu els llibres que us van meravellar de nens, que us van enxampar?
ST:
Hazañas Bélicas, Roberto Alcázar y Pedrín, El guerrero del antifaz… Era un fan dels tebeos. Vaig entrar intern a Alella i quan me n’hi anava, la meva família em va comentar: Vols dir que aguantaràs sense els teus tebeos? I com a llibre recordo La filla del bandoler d’Astrid Lendgram.

JP: El petit roure d’Elena O’Callaghan (87) i llibres de Paul Auster, per un professor que teníem a l’escola i ens els va fer llegir.

CT: El diari d’Anna Frank.

El Grup d’Animació a la Lectura està format per Sadurní Tudela, Montserrat Plans, Conxita Tarruell, Feliu Carreras, Jordi Parés, Teresa Terricabras i Elisabet Moreras