Parlem amb

Tornar a portada

Mou-te en Xarxa, molt més que un conjunt de grups

Aniol Noguera, Jordi Vilar i Cristina Delgado

Mou-te en Xarxa és el conjunt de grups de l’Escola Pia de Catalunya. L’espai en què 1300 alumnes de les nostres escoles comparteixen preguntes, inquietuds i el seu procés de creixement personal. Per tal que sigui possible, 150 monitors i monitores dediquen de manera voluntària temps, il·lusió i feina. L’Aniol Noguera, coordinador general, el Jordi Vilar, coordinador a l’Escola Pia de Sarrià i Cristina Delgado, monitora a l’Escola Pia de Granollers ens ho expliquen.

L’Aniol Noguera és el coordinador general del MOU-TE. L’Aniol va estudiar a l’Escola Pia de Calella i a la Universitat de Girona (Ciències Ambientals). És professor de cultura religiosa a l’Escola Pia de Granollers i escolapi.

Com va començar la teva relació amb el MOU-TE? Quan estudiava a l’escola, era membre dels grups de joves de l’EP de Calella, una de les iniciatives que després va permetre que s’iniciés el MOU-TE al voltant del 2000. Des de l’any 2006 en sóc el coordinador.

 Per què es creen aquests grups? Van néixer amb la idea de potenciar que els joves poguessin tenir grups de referència en què treballessin tres grans objectius: formar grup-formar comunitat cristiana; intentar fer un món millor i el coneixement de la vida interior i espiritual. El MOU-TE vol convocar els nois i noies que, a partir dels 8 anys, estan interessats en aprofundir en aquest camí.

Entrem al detall en cadascun dels objectius. En què consisteix treballar per formar grup? A qualsevol edat, tenint en compte les característiques que els són pròpies, els monitors i monitores intenten que es visqui la dimensió comunitària de la persona: acollir i sentir-se acollit, amistat, confiança… El seu compromís amb l’altre es materialitza en el nostre segon objectiu.

Treballar per transformar el món. Exacte. El grup, un cop consolidat, ha de sortir d’ell mateix. Va fora per conèixer altres realitats, implicar-se en petits projectes. Així, els nois i noies MOU-TE s’impliquen per un món millor. Per petita que sigui l’acció, per exemple, una paraula d’esperança, té sentit. Vivim una crisi de valors i la gent no es compromet. No podem contradir aquesta afirmació que fan alguns però sí que podem aconseguir que hi hagi joves amb valors, compromís. Joves, com diria en Carles Gil, que volen resoldre la seva vida amb dignitat.

El tercer objectiu és créixer en el camí de la vida interior. Volem que els nois i noies dels grups connectin amb l’espai on es mouen valors transcendentals, on es fonamenten les decisions importants. Un espai de silenci, autoconeixement i descoberta de Déu. Tenim els ulls posats en un horitzó que et proposa l’Evangeli. No esperem que el món millor arribi: creiem, ens comprometem i lluitem pel canvi. El MOU-TE és el nostre espai de proposta cristiana, on sigui possible el nostre descobrir propi i el de l’Altre.

Com s’aconsegueix tot això? En primer lloc, tenim la trobada setmanal de grups fixos per edat. Aquests grups organitzen dinàmiques, jocs, tallers, debats, reunions per preparar projectes… Potenciem que aquest grup també tingui activitats extraordinàries per aprofundir i treballar temes que no poden en les reunions setmanals, però també per cohesionar el grup. Parlem de convivències, estades, celebracions… A partir de primer de l’ESO, poden participar dels Dies Diferents (a l’hivern i a l’estiu) i per als més grans de 18, s’organitzen camps de treball o estades a Taizé. D’altra banda, cada any, s’organitzen activitats per a tots com per exemple l’Aplec, que convoca professors, nens i famílies.  És important destacar que se celebren trobades I formacions dels monitors.

Quin seria el teu somni per als propers anys? M’agradaria arribar a totes les escoles i que el projecte s’incorporés amb normalitat en el projecte pedagògic de l’Escola Pia, que fos un punt diferenciador i definidor de la nostra proposta. Un element dignificador i enriquidor que hi sumés. Voldria que tots els alumnes tinguessin un grup de referència, al qual es poguessin apuntar de manera lliure, opcional, voluntària.

                                                                                                         

El Jordi Vilar és coordinador del MOU-TE a l’Escola Pia de Sarrià des de fa 5 anys, on és professor.  Actualment, 120 nois entre 5è de primària i 4 t d’ESO formen part d’algun grup en aquesta escola i 23 monitors i monitores els acompanyen.

Com vas arribar al MOU-TE? Des dels 16 anys sóc monitor de diferents esplais i he estat coordinador de colònies. Ho fas per vocació, perquè al MOU-TE tots som voluntaris. Potser t’enganxes perquè mola i, després, te n’adones que això omple. Què em fa continuar anys després? La realització de veure el creixement dels nois, com canvien. Desapareixen les vergonyes i distàncies inicials i apareix l’alegria, aprenen a fruir de les activitats, dels amics… És cert que formar part del MOU-TE t’aporta la possibilitat d’oferir coses però també reps moments i experiències, la pinya que es fa amb els monitors i monitores… Nosaltres experimentem el mateix que els nois!

Com és, o hauria de ser, un monitor o monitora MOU-TE? Primer de tot, generós! Entrega el seu temps i energia. Ser monitor és un acte de generositat. Habitualment, han crescut al MOU-TE i saben en què consisteix. En segon lloc, sens dubte, compartir els nostres valors, els valors dels grups i de l’Escola Pia, valors cristians. Aquests dos són fonamentals però podríem afegir d’altres com ser responsable –portes nois!-, compromesos i tenir il•lusió. Si la tens, gaudeixes. Si gaudeixes, ho encomanes als que t’envolten. Amb il•lusió se supera tot.

Quina és la teva feina? Coordino activitats, horaris, recursos humans i materials, aspectes legals… tot allò relacionat amb la vida dels grups. Amb els coordinadors de cada etapa, planifiquem les activitats, fem el seguiment I les avaluem. Vetllo per la coherència d’aquelles activitats i per la formació dels monitors dels nostres grups. Com ha explicat l’Aniol, des del MOU-TE treballem tres eixos. A cada etapa, se’n prima un. Per exemple, a Primària, prioritzem fer grup, celebrar, conviure. A primer cicle ESO, treballem la solidaritat. A 3er i 4t ESO, apostem per la dimensió interior. Hem de proposar activitats atractives per treballar-ho però hem d’evitar caure en recursos fàcils i no perdre de vista els valors.

Com ho feu? Les sessions setmanals tenen una estructura. Primer, una introducció en què es presenta els objectius. Després, fem una dinàmica, joc o reflexió. Finalment, posem en comú què hem fet i aprés. Cal seguir una programació. Cada setmana ens reunim una hora amb els monitors per preparar i avaluar les activitats. En aquests moments compartim també el coneixement sobre cada nen, les diferències… i busquem activitats que ens ajudin a treballar aquells problemes o mancances que hem detectat a nivell individual o grup.

                                                                                                                                                      

La Cristina Delgado va estudiar a l’Escola Pia de Granollers, on es va apuntar al MOU-TE quan feia 4t d’ESO. Avui, estudia primer d’Infermeria però continua vinculada al MOU-TE on és monitora a 4t de Primària. Amb 4 companys, es troben amb 21 nois i noies cada setmana.

Com vas entrar en el MOU-TE? Des de petita, havia estat a un esplai. Sempre havia volgut ser monitora perquè m’agraden els nens i fer activitats manuals. Quan va sorgir l’oportunitat amb el MOU-TE vaig dir-me… provem-ho!

Quin és el vostre objectiu? Els nens de primària es coneixen entre ells però no saben qui són. Intentem que es faci grup entre ells. Ensenyem valors. El moment en què ens trobem és un moment especial: no és d’escola ni de família. Ens trobem una hora i quart, els divendres, i el que volem és que aprenguin d’una manera diferent.

Com ho concreteu en el dia a dia? Aquest curs tenim un grup molt nombrós i això ens condiciona. Treballem en dos grups i intentem fer activitats manuals, altres que els permetin moure’s i una petita reunió de grup. A més, fem excursions, caps de setmana dormint al col·legi… Tenim un eix, en aquest cas el tema dels exploradors, i procurem que totes les activitats es relacionin amb aquest tema.

Has marxat a la universitat i continues vinculada al MOU-TE. Què et dóna? Sé que hi ha dies que són frustrants perquè et sembla que no avances. Però llavors ve un nen i et diu qualsevol cosa, que està content o que ha après o…, i això fa que et diguis: no ho estic fent tan  malament! A més, amb ells aprenc cada dia.