Parlem amb

Tornar a portada

“Participar en l’Assemblea és important per donar valors als alumnes futurs”

Maria Gil, EP Calella, Mercè Mayol, EP Granollers, i Teresa Porta, EP Sabadell, alumnes de 4rt d'ESO

El 6 i 7 de març l’Escola Pia de Catalunya celebra la VII Assemblea de les Institucions Educatives. L’òrgan format per representants del professorat, alumnat, famílies i personal d’administració i serveis que marca el futur del funcionament educatiu pels propers quatre anys. La Mercè, la Maria i la Teresa són alumnes de 4rt d’ESO a tres escoles de l’Escola Pia, de Granollers, Calella i Sabadell, respectivament. A part, són delegades de les seves classes i han participat en les sessions on es gesten les propostes que l’alumnat presentarà a l’Assemblea. Han fet els deures, saben d’on es ve i cap a on cal i es vol anar. Tot i la seva joventut, ja intueixen que la presa de decisió és una cosa col·lectiva a l’Escola Pia i saben que participar en l’Assemblea és una responsabilitat i alhora una satisfacció.

- Els alumnes, com heu treballat el procés previ a l’Assemblea?

Mercè: A l’escola, a la reunió de delegats, vam proposar idees, que cada delegat havia demanat prèviament a la seva classe; en aquesta reunió es van proposar idees per millorar l’escola, no només a nivell de la nostra escola, sinó de tota l’Escola Pia de Catalunya. Es van apuntar les idees i quan es va venir aquí es van posar en comú.

Teresa: D’aquestes idees, les que van sortir més repetides i més votades es van tornar a l’escola i a la reunió de delegats, entre tots de nou, les vam ordenar per ordre de preferència i les vam tornar a enviar.

Maria: Les dues propostes que han sortit més votades les hem estat treballant per fer indicadors i per pensar com podem dur-les a terme en el dia a dia de les escoles.

- Veniu d’una política aprovada fa quatre anys, què en sabeu d’ella?

Mercè: A la meva escola es va fer una valoració de la política que tenim fins ara. L’anterior assemblea, del 2011, va marcar unes línies que s’han hagut de complir.

Teresa: La política que es va aprovar fa anys demanava la implicació dels alumnes en més coses de l’escola.

Mercè: Sí, per això a la meva escola, per exemple, es van crear comissions d’alumnes que donaven idees per informàtica, per ajudar els professors, o per decorar els passadissos… es tracta que els alumnes no només vagin a l’escola a estudiar, sinó que siguin part de l’escola. La valoració que es fa de la política és bona.

Teresa: També es va demanar redactar un manual del delegat, dels drets i els deures, i també s’ha fet.

- En el procés cap a l’Assemblea, quins punts s’han aportat des de les vostres escoles?

Mercè: Es va parlar molt de fer jornada intensiva, tot i que al final no ha arribat gaire lluny… (riuen), també fer més sortides de tota l’Escola Pia, com la de la caminada per la Pau. Creiem que cal fer-ne d’aquest estil a altres cursos perquè si no la gent no és conscient que hi ha més escoles com la seva i que totes formen part d’un mateix grup. De fet, jo no en vaig ser conscient fins que vaig començar a venir a aquestes reunions.

Teresa: Jo el que he vist en aquestes reunions és que les propostes són molt per millorar totes les escoles o la Institució en general, i això m’ha sorprès per bo. De fet, a la nostra escola eren propostes molt pensades per nosaltres, pels alumnes, per a la nostra escola, però aquí els primers objectius eren per fora, per millorar tot el sistema.

Mercè: A nosaltres ens passa molt que quan fem propostes diem: va, propostes per a la nostra escola i propostes per a totes les escoles, i acabem fent dues llistes!

Teresa: Sí, és veritat, potser ens caldria pensar més globalment.

- Com es podria millorar això? com evitar pensar en dues llistes i començar a pensar pel bé comú?

Teresa: Per exemple, potenciant les trobades, que això com a indicador sortia, el fet de fer-ne més, relacionar-nos, trobar-nos i prendre consciència que existeixen més escoles com la nostra i pensar més en una comunitat i potenciar així la pertinença. A l’Assemblea es vol remarcar molt el sistema educatiu de l’Escola Pia, volent dir que nosaltres ens reunim i fem moltes coses junts i vetllem per la identitat. No és una escola com “les altres”, que no tenen equip de pastoral, etc. Hi ha altres escoles on es va només a fer els deures, a aprovar els exàmens i a passar o no de curs. En canvi aquí hi ha una part de relació, de treball en valors, de foment de l’interior…

Mercè: És veritat que no totes les escoles valoren tant la pertinença, l’actitud o la bona harmonia. Jo sento que aquí a l’Escola Pia hi ha més ‘fons’, no és només anar a aprendre coneixements, sinó aprendre valors, a ser una bona persona, per exemple.

Maria: Jo crec que és això el que l’Assemblea vol, que no es perdi aquesta identitat d’Escola Pia, sinó que si es pot millorar es millori.

- I els alumnes en això, com podeu contribuir-hi?

Mercè: Aportant les nostres propostes a l’Assemblea, per exemple.

Teresa: De fet, en aquestes reunions preparatòries ja han sortit els punts que portarem a l’Assemblea: la pertinença i l’Escola Verda.

- Què suposa per als alumnes participar en l’Assemblea?

Maria: Home, és un mèrit! perquè estàs representant, entre primària, secundària i batxillerat, mil i pico alumnes! i que et triïn a tu, satisfà. És important per donar valors als alumnes futurs, sobretot.

Teresa: Penses: que m’hagin posat a mi el pes o el càrrec de tots els alumnes per representar-los deu ser perquè han pensat que sóc responsable, que tinc unes idees clares i que diré coses coherents. L’escola es basa en els alumnes; si els alumnes no tenen veu i no poden dir el que creuen que està bé o malament….

- Per què és important participar en l’Assemblea?

Mercè: Si es deixa de participar es perd l’oportunitat de millorar l’escola, no només a un nivell d’oci, sinó també a nivell de sistema educatiu. Cal remarcar que no véns aquí a dir les teves opinions, sinó les de tota l’escola.

Teresa: A mi m’ha sorprès, perquè quan ens ho van proposar potser va costar al principi la idea de venir uns dies i reunir-se, però quan arribes aquí i veus que un seguit de gent està també molt interessada com tu, te n’adones que aquí estan fent alguna cosa i es posen d’acord i que és pel bé del sistema educatiu i que si fan tanta moguda, penses: deu ser important!